2 min read

Is een digitale handtekening rechtsgeldig?

Featured Image

Wil je eventuele discussies over een digitaal ondertekend document voorkomen? Weet dan dat het belangrijk is dat jij, als verzender van het document, de ondertekenaar hebt geïdentificeerd. Want dat bepaalt uiteindelijk of een handtekening rechtsgeldig is. In principe is een digitale handtekening altijd rechtsgeldig, mits je de juiste identificatiemethode gebruikt. In dit blogartikel lees je meer over de elektronische handtekening en passende identificatiemethodes, om mogelijke meningsverschillen hierover te voorkomen.

 

De gewone en geavanceerde elektronische handtekening

We maken in dit blogartikel een onderscheid tussen de gewone digitale handtekening en de gekwalificeerde handtekening:  

  • Gewone elektronische handtekening: denk aan de ‘natte’ handtekening (op papier) die is ingescand. 
  • Geavanceerde elektronische handtekening: er heeft een aanvullende identiteitscontrole plaats gevonden en deze handtekening is gecertificeerd, doordat een digitale code is toegevoegd aan het bericht.  

Beide versies zijn net zo rechtsgeldig als de 'gewone’ handtekening met inkt (gelet op de inhoud en het doel van het te ondertekenen document). Zolang je maar zeker weet wie het document heeft ondertekend (authenticatie) en dat er ondertussen geen wijzigingen zijn aangebracht in het document (documentintegriteit).  

De rechtsgeldigheid van een elektronische handtekening

Om van een digitale handtekening een rechtsgeldige handtekening te maken, zijn twee aspecten van belang, namelijk: 

1. Documentintegriteit

De vraag is: hoe weet je of het document nog origineel is? Er zijn twee methodes om dat te controleren. De eenvoudige methode geeft het document een specifieke hash-code mee. Deze code verandert niet, tenzij je wijzigingen aanbrengt in het document. Dan verandert de hash-code wél en gaat de integriteit van het document verloren. De geavanceerde methode werkt met een elektronische zegel, die automatisch checkt of het document integer is. 

2. Controle van identiteit (authenticatie)

Het belangrijkste aspect van een rechtsgeldige elektronische handtekening is authenticatie. Maar hoe controleer je de identiteit van de ondertekenaar? Simpel, kies in jouw ondertekenoplossing de juiste identificatiemethode. De correcte methode is afhankelijk van het type document dat getekend moet worden. iDIN wordt bijvoorbeeld veel gebruikt voor geavanceerde elektronische handtekeningen.

Shared responsibility en de authenticatieniveaus voor jouw digitale handtekening 

Het is goed om te weten dat er sprake is van shared responsibility. Tenminste, zo zien wij dat bij Stiply.. De leverancier van jouw digitale ondertekenoplossing heeft de verantwoordelijkheid om te zorgen voor voldoende identificatiemethodes en jij als verzender van het document moet daaruit de juiste kiezen. De methodes verschillen namelijk in authenticatieniveau:

  • E-mail - laag;
  • SMS - laag;
  • PiM (Persoonlijke identiteit Manager) - substantieel;
  • Incassomachtiging - substantieel;
  • iDIN (iDentificeren INloggen) - substantieel.

Het prettige is: als verzender bepaal je zelf de identificatiemethode en de ondertekenaar moet deze toepassen. Twijfel je welk niveau passend is voor jouw document? Kies dan voor PiM of iDIN. Dat zijn de krachtigste en meest gebruiksvriendelijke authenticatiemethodes. 

Identificatie bepaalt rechtsgeldigheid van elektronische handtekening

Is een digitale handtekening rechtsgeldig? Ja, mét toepassing van de juiste identificatiemethode is een elektronische handtekening net zo rechtsgeldig als de ‘natte’ handtekening op papier. Dat is zelfs zo vastgelegd in de wet (artikel 3:15a BW):

"Een elektronische handtekening heeft dezelfde rechtsgevolgen als een handgeschreven handtekening, indien de methode die daarbij is gebruikt voor authenticatie voldoende betrouwbaar is, gelet op het doel waarvoor de elektronische gegevens werden gebruikt en op alle overige omstandigheden van het geval."

Ondanks de rechtsgeldigheid, is het dus wel aanbevolen om je documentintegriteit en authenticatie op orde te hebben. 

Bereken wat jij kunt besparen met onze handige calculator

Hoeveel tijd en geld kan jouw organisatie besparen door documenten digitaal te ondertekenen? Bereken het snel en eenvoudig met onze calculator. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van Stiply voor jouw organisatie? We helpen je graag verder. Bel 085 7929 200 of mail naar support@stiply.nl.

Besparingscalculator digitaal ondertekenen
Digitale handtekening in de autobranche, daar kun je mee thuiskomen

6 min read

Digitale handtekening in de autobranche, daar kun je mee thuiskomen

Een digitale handtekening in de autobranche kan dat wel? We hebben het in eerdere blogs gehad over de voordelen, zoals het gemak en de snelheid, maar

Lees verder
Eén hybride oplossing voor elke elektronische handtekening in de autoretail

4 min read

Eén hybride oplossing voor elke elektronische handtekening in de autoretail

Jij bent overtuigd, de elektronische handtekening is het helemaal voor jouw autoretail bedrijf. Je kan niet wachten om afscheid te nemen van die...

Lees verder
3 tips voor succesvol uitrollen digitaal ondertekenen in de automotive industrie

5 min read

3 tips voor succesvol uitrollen digitaal ondertekenen in de automotive industrie

Digitalisering stuit nog wel eens op weerstand. Ergens wel begrijpelijk want mensen houden nou eenmaal niet van verandering. Zeker niet als die...

Lees verder