De gebruiksvriendelijkste ondertekenoplossing van de Benelux

Sluit je ook aan bij de meer dan 1000 bedrijven die met Stiply werken!

 

Stiply_digitale_handtekening_Trustpilot_reviews

    Meer weten over Stiply?

    Bekijk gratis ons webinar over digitaal ondertekenen en Stiply!

    Bekijk het on demand webinar

      2 min read

      Digitalisering in het sociaal domein: 3 praktijkvoorbeelden

      Featured Image

      In het bedrijfsleven is men al langer bezig met digitaal transformeren, maar ook bij de overheid en binnen het sociaal domein ontstaan steeds meer nieuwe initiatieven die aansluiten op de digitale maatschappij. Hierbij staat de klantreis centraal, want hoe beter de nieuwe dienstverlening hierop is ingericht, hoe groter de kans van slagen van de hulpverlening. Digitalisering maakt steun en begeleiding op maat mogelijk en geeft de burger de regie in eigen handen. Bovendien zal het traject efficiënter verlopen, zeker in de opstartfase. In dit blogartikel bespreken we enkele succesvolle voorbeelden van digitalisering in het sociaal domein.

      1. Digitaal portaal voor schuldeisers

      Voordat schuldhulpverleners en schuldeisers het met elkaar eens zijn geworden over de afhandeling van een schuld, kunnen er zo drie maanden voorbijgaan. Terwijl alle betrokkenen erbij gebaat zijn om het traject zo snel mogelijk op te starten, zeker de personen met financiële problemen. Hiervoor is het Schuldenknooppunt opgezet: een landelijk initiatief van de NVVK dat wordt ondersteund door de VNG. Alle communicatie tussen hulpverleners en schuldeisers, zoals verhuurpartijen, energiemaatschappijen, deurwaarders en waterbedrijven, verloopt op een veilige manier via dit platform. Door het snel uitwisselen van berichten is het proces van schuldregelen veel efficiënter. Een akkoord kan zo binnen drie weken tot stand komen, in plaats van drie maanden.

      2. Digitale handtekeningen voor kredietbanken

      Een ander voorbeeld van digitalisering in het sociaal domein is het ophalen van digitale handtekeningen. Wanneer iemand met financiële problemen bij een kredietbank terechtkomt, moeten er verschillende overeenkomsten worden getekend. Ook door andere partijen, zoals de schuldeiser. Wanneer je die overeenkomsten per post verstuurt, kan het weken duren voordat documenten ondertekend retour zijn. Kredietbank Nederland (KBNL) maakt gebruik van onze digitale ondertekenoplossing en zag de gemiddelde responstijd teruglopen van 1,5 week naar 17 uur. Ook de Volkskredietbank Noord-Oost Groningen (VKB) laat overeenkomsten digitaal ondertekenen via Stiply. Op die manier verloopt de intake van de schuldhulpverlening een stuk efficiënter, wat helpt om het traject sneller op te starten.

      3. Matchingsplatform voor werkzoekenden

      In de regio Haaglanden en Rijnmond kunnen mensen met een uitkering terecht bij HalloWerk: een online platform dat werkzoekenden en werkgevers bij elkaar brengt. Het zoeken naar een geschikte baan is zoveel mogelijk gericht op selfservice, maar de gemeenten ondersteunen waar dat nodig is. HalloWerk past bij de ambitie van de overheid om zoveel mogelijk mensen aan het werk te helpen en zo te laten deelnemen aan de arbeidsmarkt. Werkgevers plaatsen hun vacatures en zodra werkzoekenden geschikt zijn, worden ze automatisch gematcht en kunnen ze solliciteren. Een win-winsituatie: mensen met een uitkering kunnen aan het werk en vacatures worden sneller gevuld.

      Digitalisering in het sociaal domein

      Er zijn genoeg interessante mogelijkheden die digitalisering het sociaal domein biedt: van online portals en platforms tot het zetten van digitale handtekeningen. Nieuwe oplossingen zijn gepersonaliseerd en gericht op selfservice om mensen zelf de regie te laten nemen en hulpverlening op maat aan te kunnen bieden. Benieuwd naar het hele verhaal van de Volkskredietbank Noord-Oost Groningen en hun digitale ondertekenproces? Lees dan de klantcase.

      New call-to-action

      Stiply behaalt ISO 9001, 27001 én ISO 27017 op digitale handtekening

      Stiply behoort tot de één van de weinige IT-bedrijven in Nederland die naast het ISO 9001, ISO 27001 ook het ISO 27017 certificaat voor clouddiensten...

      Lees verder

      Starten met de digitale handtekening? Zo kies je de juiste software voor jouw bedrijf

      Je gaat aan de slag met digitaal ondertekenen. Een mooie stap die veel geld en tijd kan besparen. Maar er zijn best veel softwareoplossingen,...

      Lees verder

      Digitaal identificeren en de digitale handtekening in finance: waar moet je op letten?

      Werk jij op de afdeling Finance en overweeg je om aan de slag te gaan met digitaal ondertekenen? Dat is niet gek, gezien alle voordelen die de...

      Lees verder