Een snelle wereld vraagt om automatisering

We leven in een snelle wereld. Via internet hebben we toegang tot bergen aan informatie. Over elk onderwerp, waar we ons ook bevinden. We kunnen op elk moment de films zien die we willen, kijken hoe veel geld er op onze rekening staat en vanaf onze computer, tablet of telefoon contact opnemen met wie we maar willen. Bijna alles kan digitaal. Toch zijn er nog steeds bedrijven die hun bedrijfsprocessen niet geautomatiseerd hebben, terwijl gedigitaliseerde processen voor meer inzichtelijkheid en een soepeler bedrijfsproces zorgen. En daarmee bespaar je behalve tijd ook een hoop geld.

Minder poespas, meer helderheid

Als je bedrijfsprocessen automatiseert, zorg je voor helderheid. Als elk proces vastligt en volgens een vast stramien wordt afgewerkt, maak je je werkwijze inzichtelijk voor iedereen. Met een handboek kan elke medewerker inzage krijgen in de werking van je processen. Ook handig voor nieuwe medewerkers, want die worden op de juiste manier ingewerkt en kunnen daardoor beter hun werk doen. Dat bespaart opnieuw de nodige tijd.

Bewaak je bedrijfsprocessen

Door je processen te automatiseren, kun je ze beter bewaken. Je hebt immers het overzicht over je proces en kunt altijd controleren waar je in een proces bent, en of je bijvoorbeeld nog op schema ligt met een opdracht. In je CRM-systeem kun je precies zien wat de status van je proces is. Dit maakt (tussentijds) rapporteren een stuk eenvoudiger en levert tijd op waarin je andere dingen kunt doen. Bovendien kun je door een goede rapportage eventuele fouten en problemen in de toekomst eerder zien aankomen. Het scheelt dus ook werk op de lange termijn.

Betrouwbaarder door minder fouten

Door processen altijd op dezelfde manier uit te voeren, verklein je de kans op fouten. En fouten wil je graag voorkomen, want het kost altijd tijd en geld om ze op te sporen en te herstellen. Bovendien wek je met fouten geen vertrouwen bij je klanten. Door je bedrijfsprocessen te automatiseren, verhoog je de betrouwbaarheid van je processen en je organisatie. Want hoe minder fouten je maakt, hoe tevredener je klanten zijn.

Verhoog je productiviteit

Geautomatiseerde processen gaan sneller. Ze hebben een kortere doorlooptijd. Laat eenvoudige en routinematige taken door je CRM-systeem uitvoeren; een goed systeem kan je allerlei werk uit handen nemen. Hierdoor word je uiteindelijk productiever. Het kan zelfs het verschil betekenen tussen wel of geen nieuw personeelslid aannemen.

Wie bij wil blijven, gaat digitaal

Natuurlijk vergt het automatiseren en optimaliseren van je bedrijfsprocessen een investering. Je moet een CRM-systeem aanschaffen en – minstens zo belangrijk – ervoor zorgen dat je medewerkers dat systeem goed gebruiken. Maar een goed geautomatiseerd proces verdient zichzelf altijd terug. Dus wil je als bedrijf blijven meedoen? Zorg er dan voor dat je je processen automatiseert. De wereld is snel, dus ga digitaal.