3 min read
In 3 stappen starten met digitaal ondertekenen
Administratie: de meeste bedrijven zijn er veel tijd aan kwijt, terwijl die waardevolle tijd beter besteed kan worden aan andere werkzaamheden. Zo...
Voor veel ondernemers is het direct incasseren van factuurbedragen bij klanten zowel een zegen als een nachtmerrie. Het grote voordeel is natuurlijk dat je het bedrag direct op je rekening hebt, maar de nadelen zijn administratieve rompslomp en het risico dat je klant het bedrag storneert. Sinds enige tijd bieden banken een alternatief: digitale incassomachtigingen.
Bedrijven gebruiken de automatische incasso al sinds 1969 als methode om eenvoudig geld van de rekening van klanten af te schrijven. De klant geeft een machtiging af en de ondernemer incasseert het bedrag. Dat kon in de vorm van een eenmalige machtiging, maar ook als doorlopende machtiging. In dat laatste geval kan de ondernemer elke vaste periode een bepaald bedrag incasseren. De klant werd wel beschermd: als hij of zij het niet eens was met de incasso, kon het bedrag eenvoudig gestorneerd worden. Sinds 1 augustus 2014 is de incasso verdwenen en kennen we de Europese Incasso in de plaats gekomen.
Het incasseren bij klanten is voor een ondernemer helaas altijd iets lastigs geweest. Eerst moet een incasso-contract bij de bank worden afgesloten. Zo’n contract krijg je meestal niet zomaar: je moet eerst aan de bank bewijzen dat je een betrouwbaar en kredietwaardig bedrijf bent. De bank schiet het geïncasseerde bedrag in zekere zin namelijk aan je voor: als de klant storneert loopt de bank een risico.
Maar als het incasso-contract eenmaal rond is, kun je machtigen gaan versturen. De bank stelt strakke eisen aan zo’n machtiging: de klant moet een natte handtekening op de machtiging zetten, anders is deze niet geldig. Veel bedrijven houden zich niet aan deze eis. Er wordt regelmatig een incassomachtinging verstrekt door op een website een checkbox aan te vinken. Dit gaat goed zo lang het goed gaat, maar als deze klant het bedrag storneert, zal de bank geen genoegen nemen met deze toestemming.
Gelukkig hebben de Nederlandse banken zich ook gerealiseerd dat het verlenen van incassomachtigingen via een formulier waarop een natte handtekening moet worden geplaatst, niet meer van deze tijd is.
Om die reden heeft de Betaalvereniging Nederland (een vereniging waar onder andere banken lid van zijn) incasso machtigen in het leven geroepen. Dit is een digitale manier om een incassomachtiging af te geven.
Het werkt eigenlijk net zo als IDEAL: nadat de klant wat heeft besteld wordt hij naar de website van zijn bank gestuurd (de vertrouwde internetomgeving) en kiest hij voor “incasso machtigen”. De betaalgegevens zijn al ingevuld en de klant hoeft zichzelf alleen nog te identificeren met de identifier van zijn bank. Op dat moment heeft de klant een geldige incassomachtiging afgegeven.
Het grote voordeel is dat er geen formulieren meer hoeven worden ingevuld of een handtekening hoeft te worden gezet. De bank controleert bovendien direct of het opgegeven IBAN-nummer inderdaad aan de persoon toebehoort. De klant heeft nog steeds het recht om te storneren, maar het is voor de bank veel eenvoudiger om te controleren of de incasso gebaseerd was op een geldige machtiging. De verwachting is dus ook dat het aantal onterechte incasso’s en daarmee storneringen zal afnemen.
Voor u als ondernemer heeft het dus grote voordelen om uw klanten digitale incasso-machtigingen te laten afgeven. U loopt minder risico en er is minder rompslomp.
Er zijn voor jou als ondernemer meerdere methoden om een verzoek tot digitale incassomachtiging te versturen. Wij bij Stiply kunnen ons voorstellen dat je dat machtigingsverzoek graag tegelijk met je algemene voorwaarden of overeenkomsten verstuurt.
Stiply is daarom druk bezig om digitaal incassomachtigen te integreren in onze software. De bedoeling is dat je met Stiply je contract verstuurt aan je klant en dat de klant nadat hij het contract heeft goedgekeurd direct wordt doorgelinkt naar zijn bank om een incassomachtiging te verstrekken. Dat is betrouwbaar voor je klant een eenvoudig voor jou als ondernemer: geen rompslomp meer en er is geen natte handtekeningen meer nodig voor je incassomachtigingen. Een extra voordeel is dat omdat jouw klant zich identificeert via zijn bank, je zeker weet dat de juiste persoon akkoord gaat met het contract.
UPDATE 1 juni 2016: Incassomachtigen is inmiddels beschikbaar. Kijk op hier voor informatie over geldige digitale SEPA incassomachtigingen of neem contact op via 088 - 8081 237 of support@stiply.nl). Probeer Stiply nu 14 dagen volledig gratis.
3 min read
Administratie: de meeste bedrijven zijn er veel tijd aan kwijt, terwijl die waardevolle tijd beter besteed kan worden aan andere werkzaamheden. Zo...
4 min read
Een overeenkomst opstellen, uitprinten, versturen naar de kandidaat, wachten op de ondertekende versie om deze vervolgens te scannen en te archiveren...
3 min read
Werkgeverschap is in de afgelopen jaren flink veranderd. Mede door de mogelijkheid om remote te werken, maar ook het aanhoudende personeelstekort...