De gebruiksvriendelijkste ondertekenoplossing van de Benelux

Sluit je ook aan bij de meer dan 1000 bedrijven die met Stiply werken!

 

Stiply_digitale_handtekening_Trustpilot_reviews

    Meer weten over Stiply?

    Bekijk gratis ons webinar over digitaal ondertekenen en Stiply!

    Bekijk het on demand webinar

      2 min read

      Algemene voorwaarden? Waarom moet ik die hebben?

      Featured Image

      In principe moet dat niet. Je mag ondernemen zonder algemene voorwaarden. Je mag zelfs zonder contract voor een opdrachtgever aan het werk.

      Zo lang alles goed gaat, is er niets aan de hand. Er ontstaat pas een probleem als een van de partijen ontevreden is. Als je klant de rekening niet betaalt of een klacht heeft, bijvoorbeeld. Dan is het toch handig om een document te hebben waarin alle afspraken zijn vastgelegd.

      Het verschil tussen een contract en algemene voorwaarden

      In een contract staan alle afspraken die voor beide partijen voor een klus gelden; bijvoorbeeld welke producten of diensten de klant gaat afnemen en aan welke specificaties die moeten voldoen. De algemene voorwaarden zijn een pakket vaste regels die je voor je bedrijf opstelt en die voor elke overeenkomst moeten gelden. Zoals hoe je als organisatie omgaat met geheimhouding en aansprakelijkheid. Je zet deze algemene punten voor het gemak in een apart document, omdat je ze anders in elke overeenkomst moet herhalen. Er zijn wel een paar spelregels waar je op moet letten.

      Algemene voorwaarden moeten onderdeel van het contract zijn

      Is er een contract? Vergeet niet dat de algemene voorwaarden in een apart document staan. Je moet duidelijk in het contract vermelden dat ze deel uitmaken van het contract en dat ze van toepassing zijn.

      Ter hand stellen en kennis nemen

      Als jij de algemene voorwaarden van toepassing verklaart en de overeenkomst wordt getekend, zijn je algemene voorwaarden inderdaad van toepassing. Willen ze echt geldig zijn en doorwerken in de overeenkomst, en wil jij je erop kunnen beroepen, dan moet je aantonen dat je ervoor hebt gezorgd dat de andere partij de algemene voorwaarden heeft ontvangen en ze heeft kunnen bestuderen. Ter hand stellen en kennis nemen, zo heet dat in juridisch jargon.

      Is digitaal onderteken echt sneller, makkelijker en goedkoper? Lees het in ons blog.

      Nadrukkelijk benoemen en meesturen

      Doe je regelmatig werk zonder contract maar heb je wel algemene voorwaarden? Kun je bijvoorbeeld al aan de slag als de offerte ondertekend terugkomt? Let erop dat je in de offerte nadrukkelijk aangeeft dat je algemene voorwaarden van toepassing zijn. Je zou kunnen opnemen dat de klant zich door de offerte te ondertekenen, akkoord verklaart met je algemene voorwaarden. Vergeet niet om de voorwaarden in PDF mee te sturen.

      Algemene voorwaarden moeten redelijk zijn

      Wat de inhoud van je algemene voorwaarden betreft, is er nog een belangrijke spelregel: ze moeten redelijk zijn. Je mag bijvoorbeeld niet alle verantwoordelijkheid voor je werk afwijzen. Of eisen dat de andere partij het volle pond betaalt als je de opdracht niet eens hebt aangenomen. Een bepaling in je algemene voorwaarden is dan ‘onredelijk bezwarend’ en kan van tafel worden geveegd. Erger nog, de algemene voorwaarden kunnen in hun geheel ongeldig worden verklaard.

      Is een elektronische handtekening rechtsgeldig? 

       

      Digitaal ondertekenen - Algemene voorwaarden automatisch meesturen Algemene voorwaarden meesturen

       

      Algemene voorwaarden meesturen met Stiply

       

      Met Stiply kun je algemene voorwaarden meesturen met je offertes. Je klant kan de offerte elektronisch ondertekenen en moet apart akkoord gaan met de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden.

      Zo weet je altijd zeker dat je algemene voorwaarden geldig zijn.

      Wil je zien hoe het werkt? Probeer Stiply nu 14 dagen gratis!

      Stiply proefaccount digitaal ondertekenen

      Een rechtsgeldige digitale handtekening: welke gegevens blijven er achter na ondertekening?

      2 min read

      Een rechtsgeldige digitale handtekening: welke gegevens blijven er achter na ondertekening?

      Je wilt als hypotheekadviseur aan de slag met digitaal ondertekenen. Begrijpelijk, want dit bespaart jou én jouw klanten enorm veel tijd. Bovendien...

      Lees verder
      Waarom iDIN belangrijk is voor een rechtsgeldige digitale handtekening in het hypotheekproces

      2 min read

      Waarom iDIN belangrijk is voor een rechtsgeldige digitale handtekening in het hypotheekproces

      ‘Digitale handtekening onder geldleningsovereenkomst betwist. Vordering afgewezen. Handtekening voldoet niet aan de gestelde eisen volgens het...

      Lees verder
      Een blik op de toekomst van digitaal ondertekenen voor hypotheekadviseurs

      4 min read

      Een blik op de toekomst van digitaal ondertekenen voor hypotheekadviseurs

      De digitale ontwikkelingen gaan razendsnel. Even stilstaan en terugblikken naar wat het heeft opgeleverd kan dan erg waardevol zijn, maar ook...

      Lees verder