De gebruiksvriendelijkste ondertekenoplossing van de Benelux

Sluit je ook aan bij de meer dan 1000 bedrijven die met Stiply werken!

 

Stiply_digitale_handtekening_Trustpilot_reviews

    Meer weten over Stiply?

    Bekijk gratis ons webinar over digitaal ondertekenen en Stiply!

    Bekijk het on demand webinar

      3 min read

      Hoe maak je een integratie met digitaal ondertekenen van Stiply?

      Featured Image

      Om je eigen software uit te breiden met de functionaliteit van digitaal ondertekenen, heb je besloten om niet zelf een oplossing te bouwen, maar dit met een bewezen oplossing te doen en dit te integreren met je eigen software. Hoe integreer je Stiply nou in je eigen software? Welke stappen moet je doorlopen, hoeveel werk is het en wat heb je nodig? Dat gaan we je uitleggen! 

      Gelukkig is het heel eenvoudig, laten we dat vooropstellen, maar je wilt natuurlijk precies weten waar je aan toe bent. Als die ene deal afhangt van de toevoeging van deze functionaliteit, wil je uiteraard weten of dat op tijd te realiseren is. Je bent zeker niet de eerste, dus kunnen we een kleine inschatting doen van hoeveel tijd het kost. Gemiddeld genomen zijn onze partners binnen een week klaar met het maken van de integratie met onze digitaal ondertekenen API, de processen eromheen daar buiten gelaten, want die zijn voor iedere organisatie anders en dat is buiten de API om. Op basis van onderstaande stappen kun je zelf de inschatting doen voor hoeveel tijd het jou of je team kost. Laten we beginnen! 

       

      PLAN EEN AFSPRAAK

      Wil je meer weten over Stiply Connect API?

      In een meeting met ons kun je al je vragen stellen of die nou technisch van aard zijn of juist over de samenwerking gaan!

      Plan gelijk een afspraak

       

      ST_Plan_een_afspraak

       

       

      Heb je de processen rondom het ondertekenverzoek goed in kaart?

      Maak eerst een blauwdruk van de processen waarin een digitaal ondertekenverzoek gewenst is. 'Zomaar' beginnen is in onze ervaring geen goed idee, zorg dat je een helder beeld hebt van wat de stakeholders voor ogen hebben. Je brengt in kaart hoe de processen verlopen, waar het ondertekenverzoek op aansluit en wat er volgt op het digitaal ondertekenverzoek. Deze blauwdruk helpt je om een succesvolle integratie te maken die volledig integreert in bestaande processen. Als je dat goed voor ogen hebt, kun je aan de slag met integratie met onze API.  

       

      Dit heb je nodig om digitaal ondertekenen te integreren in je software

      Als je alles bij de hand hebt, inclusief je bakje koffie, dan kan je starten om de software integratie te maken. Om dit goed in te richten doorloop je een aantal stappen en moet je een aantal keuzes maken.

       

       

      CHECKLIST

      Hoe maak je nou die integratie?

      In deze checklist laten we stap voor stap zien wat je allemaal moet doen. Hou deze bij de hand!

      Open de checklist

      st_checklistintegratie
       

       

      Stap 1 Kies het e-mail domein 

      Bedenk allereerst vanuit welk domein je de e-mails met de ondertekenverzoeken zou willen versturen. Vanuit het domein van Stiply (standaard) of liever vanuit je eigen domein? Dit bouw je niet in de software integratie met de API, maar dit is een keuze die je doorgeeft aan Stiply. 

       

      Stap 2 Kies een authenticatie methode

      Je begint de inrichting binnen je Stiply account. Let op dat je inderdaad het juiste soort account hebt! Stiply biedt twee soorten accounts, je hebt het Stiply Connect API account nodig.

      Zodra je ingelogd bent maak je de keuze welke authenticatie methode je wilt gebruiken. Je hebt hier twee opties, een OAuth Authorization Code Grant of een Personal Access Token. 

      De OAuth Authorization Code Grant is de veiligste optie omdat je niet één token hebt die je voor alles inzet. Deze methode raden wij aan om te gebruiken. Als je van deze optie gebruik maakt, krijg je dus niet één token, maar je vraagt telkens een nieuwe aan. 

      De Personal Access Tokens, zijn tokens die je één keer aanmaakt en waarbij je kiest tot wanneer die beschikbaar mag blijven. Zodra die tijd verstreken is, werkt de token niet meer en maak je een nieuwe access token aan. Hoewel dit een eenvoudiger methode is, is dit ook een minder veilige optie die we niet aanraden. 

      Heb je een methode gekozen, dan ga je dit inrichten, je kunt hiervoor de instructies gebruiken in de uitgebreide API documentatie die je bij de hand hebt. 

       

      Stap 3 Test de API connectie

      Heb je bovenstaande stappen uitgevoerd, dan volgt een zogenaamd Ping commando, eigenlijk een test of je het goed hebt ingericht. Als dit commando niet werkt, dan is er in de vorige stap iets verkeerd gegaan. Oké, het zou ook kunnen zijn dat er iets met Stiply aan de hand is, maar dat is gelukkig bijzonder zeldzaam. 

       

      Stap 4 Richt het ondertekenverzoek via Stiply API Connect in

      In deze stap ga je een 'Sign request' en 'Signer' aanmaken. Hierbij upload je een document voor ondertekening en geef je aan hoe lang de termijn is om te ondertekenen. Stiply heeft voor een digitale ondertekening minimaal één e-mailadres en minimaal één handtekeningveld nodig. Deze velden kun je handmatig óf automatisch in het document laten plaatsen. Lees er alles over in het artikel 'Automatisch handtekeningvelden in een document of contract'. De overige zaken zijn naar wens te configureren. Hierbij heb je configuratie opties zoals: 

      • Meer ondertekenaars toevoegen
      • Tegelijkertijd of na elkaar ondertekenen
      • Digitaal ondertekenverzoek versturen namens iemand anders

      De uitgebreide beschrijving in de API documentatie beschrijft wat er allemaal mogelijk is. 

       

      Stap 5 Ondertekend document en bewijslast ophalen

      Nu kan iemand digitaal gaan ondertekenen. Bij het succesvol afronden van het verzoek moet je het document ophalen bij Stiply. Voor het ophalen van het ondertekende document en het bewijsdocument moet je twee aparte endpoints aanspreken. Je kunt een extra feature toevoegen in de stap 'create sign request' om het aantal API calls te verminderen. Door in die stap een callback url toe te voegen, krijgt jouw software een berichtje als het ondertekenverzoek digitaal ondertekend is. Dat wordt dan het moment om de API aan te spreken en het ondertekende document en het bewijsdocument op te halen bij Stiply.

       

      Een iets snellere route kan ook - download één van onze SDK's

      Maak je liever gebruik van een SDK? Ook dat kan! Je moet dan nog steeds alle stappen hierboven doorlopen, maar dan hoef je niet elke API call zelf te programmeren. We hebben diverse SDK's beschikbaar die je kunt downloaden

      Wil je meer weten over Stiply Connect API? Plan een meeting waarin je al je vragen kunt stellen. 

       

       

      Een rechtsgeldige digitale handtekening: welke gegevens blijven er achter na ondertekening?

      2 min read

      Een rechtsgeldige digitale handtekening: welke gegevens blijven er achter na ondertekening?

      Je wilt als hypotheekadviseur aan de slag met digitaal ondertekenen. Begrijpelijk, want dit bespaart jou én jouw klanten enorm veel tijd. Bovendien...

      Lees verder
      Waarom iDIN belangrijk is voor een rechtsgeldige digitale handtekening in het hypotheekproces

      2 min read

      Waarom iDIN belangrijk is voor een rechtsgeldige digitale handtekening in het hypotheekproces

      ‘Digitale handtekening onder geldleningsovereenkomst betwist. Vordering afgewezen. Handtekening voldoet niet aan de gestelde eisen volgens het...

      Lees verder
      Een blik op de toekomst van digitaal ondertekenen voor hypotheekadviseurs

      4 min read

      Een blik op de toekomst van digitaal ondertekenen voor hypotheekadviseurs

      De digitale ontwikkelingen gaan razendsnel. Even stilstaan en terugblikken naar wat het heeft opgeleverd kan dan erg waardevol zijn, maar ook...

      Lees verder