2 min read

Hierop letten geldverstrekkers bij digitaal ondertekenen

Featured Image

Je wilt als hypotheekadviseur het liefst gaan werken met een digitale handtekening. Om je heen zie je in de branche dat het andere intermediairs én hun klanten flink wat gemak oplevert en tijd bespaart. Maar de geldverstrekkers met wie je samenwerkt, moeten deze digitale krabbel wel accepteren. Het is daarom belangrijk dat je weet waar zij op letten. Zo accepteert ABN Amro alleen digitale handtekeningen die gezet zijn met Stiply. Dit heeft alles te maken met veiligheid en de niveaus van authenticatie. Waarmee moet je als hypotheekadviseur rekening houden? Je leest het in deze blog.

Iedere geldverstrekker heeft een andere werkwijze. Als je ons vraagt welke eisen zij allemaal concreet stellen aan een digitale handtekening, dan moeten we het antwoord daarop schuldig blijven. De regels die worden gehanteerd wijzigen regelmatig en veel geldverstrekkers hebben daar uitgebreide omschrijvingen voor. Twee thema’s zullen altijd terugkomen: veiligheid en authenticatie.

Veiligheid digitale handtekening waarborgen

Voor geldverstrekkers is het belangrijk dat je digitale handtekeningen laat zetten via een betrouwbare software-aanbieder. Maar, hoe kun je dat vooraf checken? Een goede manier om de kwaliteit te pijlen is door te kijken naar de certificeringen en kwaliteitskeurmerken van de digitale ondertekenoplossing. Bij Stiply hebben we bijvoorbeeld drie ISO-certificaten behaald. Wij zijn één van de weinige Nederlandse digitale ondertekenoplossingen die alle drie de certificaten in huis heeft:

  • Kwaliteitsmanagement binnen de organisatie (ISO 9001)
  • Informatiebeveiliging en management (ISO 27001)
  • Cloudinfrastructuur beveiliging en beheersing voor cloudaanbieders (ISO 27017)

Naast deze ISO-certificeringen, is het belangrijk dat aanbieders van digitaal ondertekensoftware AVG-compliant werken én dat de meest ervaren hackers geen kans maken om in te breken in de software. Een terechte vraag van geldverstrekkers en hypotheekadviseurs aan softwareaanbieders is dan ook: hoe waarborgen jullie deze veiligheid? Bij Stiply houden we niet van risico’s en daarom laten we ieder jaar een Data Protection Impact Assessment (DPIA) en PEN-test uitvoeren. Hierbij probeert een ethical hacker in te breken in de applicatie en onderzoekt hij zorgvuldig of er geen datalek is. Ook controleert een externe privacy jurist onze software op AVG-compliance. We kwamen ook dit jaar weer goed uit deze testen. Zo waarborgen we dat persoonsgegevens op een juiste, veilige manier worden verwerkt en verwijderd. Een belangrijk vinkje op de checklist voor geldverstrekkers.

Authenticatieniveau kiezen bij de digitale handtekening

Ook wil je zeker weten dat de juiste persoon de digitale handtekening plaatst, zodat de handtekening rechtsgeldig is en standhoudt in een rechtszaak. Dat dit niet altijd het geval is, blijkt uit deze uitspraak van de rechtbank in Rotterdam. In deze situatie was een digitale handtekening afgekeurd, omdat het was gezet met een SMS-authenticatie. SMS-authenticatie was niet waterdicht genoeg en voldeed niet aan de juridische eisen om dit type document mee te ondertekenen. Twijfel je of de geldverstrekker de digitale handtekening accepteert? Kies dan voor iDIN. Deze authenticatiemethode is op dit moment één van de sterkste online authenticatiemiddelen die in Nederland bestaat. IDIN is een product van de Nederlandse banken. Bij iDIN-authenticatie logt de ondertekenaar in bij zijn bank om zichzelf te identificeren. Daarbij wordt geen geld overgemaakt, maar wordt enkel via de bank de identiteit van de ondertekenaar bevestigd. Dit proces lijkt op IDEAL en is heel eenvoudig en herkenbaar voor mensen. Omdat een bank een betrouwbare bron is en je niet zomaar jouw bankinformatie deelt met anderen, is het beveiligingsniveau van iDIN hoog.  Lees hier meer over iDIN.

Verhalen uit de praktijk

ABN AMRO en de Nationale Hypotheekbond werken met een digitale handtekening

Bij Stiply vinden we het belangrijk dat we zekerheid kunnen bieden en dat hypotheekadviseurs kunnen rekenen op een compliance werkwijze. Een werkwijze, die geldverstrekkers accepteren. Ben je benieuwd hoe andere partijen in de hypotheekbranche hiermee omgaan? In dit klantverhaal vertelt ABN AMRO waarom zij alleen digitale handtekeningen accepteren die met Stiply zijn gezet. En hier lees je waarom de Nationale Hypotheekbond de digitale ondertekenoplossing van Stiply heeft geïntegreerd in de softwarepakketten Elements en PortefeuilleSignalen. 

Wil je advies op maat of de Stiply software gratis en vrijblijvend uitproberen? Laat het ons weten. We helpen je graag verder!

WHITEPAPER

De ultieme digitaal ondertekenen gids voor hypotheekadviseurs

Download nu de whitepaper

Whitepaper mockup - De ultieme digitaal ondertekenen gids voor hypotheekadviseurs

 

In 3 stappen starten met digitaal ondertekenen

3 min read

In 3 stappen starten met digitaal ondertekenen

Administratie: de meeste bedrijven zijn er veel tijd aan kwijt, terwijl die waardevolle tijd beter besteed kan worden aan andere werkzaamheden. Zo...

Lees verder
Digitaal werken: kansen en uitdagingen voor HR-professionals

4 min read

Digitaal werken: kansen en uitdagingen voor HR-professionals

Een overeenkomst opstellen, uitprinten, versturen naar de kandidaat, wachten op de ondertekende versie om deze vervolgens te scannen en te archiveren...

Lees verder
Maak een einde aan de administratieve uitdaging met HR-automatisering

3 min read

Maak een einde aan de administratieve uitdaging met HR-automatisering

Werkgeverschap is in de afgelopen jaren flink veranderd. Mede door de mogelijkheid om remote te werken, maar ook het aanhoudende personeelstekort...

Lees verder