3 min read
In 3 stappen starten met digitaal ondertekenen
Administratie: de meeste bedrijven zijn er veel tijd aan kwijt, terwijl die waardevolle tijd beter besteed kan worden aan andere werkzaamheden. Zo...
3 min read
Team Stiply 24 november '22
‘Digitale handtekening onder geldleningsovereenkomst betwist. Vordering afgewezen. Handtekening voldoet niet aan de gestelde eisen volgens het verdrag.’ Dat is de samenvatting van deze uitspraak die de rechtbank eerder dit jaar deed. De digitale handtekening was gezet met SMS-authenticatie en werd afgekeurd. Dit voorbeeld is misschien wel de grootste angst van veel hypotheekadviseurs en geldverstrekkers en de voornaamste reden om nog niet met digitaal ondertekenen aan de slag te gaan. En dat is zonde. Want het biedt zoveel voordelen. Gelukkig kan een digitale handtekening op een veilige manier worden gezet die, mits alle partijen deze ondertekenmethode accepteren, wél standhoudt in de rechtszaal: namelijk met iDIN. Compliant, veilig en rechtsgeldig.
Waar bij het ondertekenen van eenvoudige documenten zonder grote financiële consequenties een digitale handtekening met SMS-authenticatie vaak volstaat, is dat bij hypotheekdocumenten niet zo. Want daar gaat het om contracten en hypotheekaanvragen waarmee veel geld gemoeid is. Veel hypotheekadviseurs en geldverstrekkers hebben dan ook een voorkeur voor de iDIN-authenticatiemethode: een identiteitscontrole met een hoger betrouwbaarheidsniveau.
iDIN is een product van de Nederlandse banken en op dit moment één van de sterkste online authenticatiemiddelen die in Nederland bestaan. Het werkt heel eenvoudig en lijkt op IDEAL. Mensen kennen dit proces en vinden dit daarom een logische stap. De ondertekenaar logt in bij zijn of haar bank om zichzelf te identificeren en de bank bevestigt de identiteit van de ondertekenaar. Hierbij hoeft er geen geldbedrag overgemaakt te worden. De bank deelt deze informatie met Stiply en wij verwerken dit in het ondertekenproces. Het beveiligingsniveau van iDIN is aanzienlijk hoger dan bij een SMS, omdat je een SMS gemakkelijk kunt doorsturen of doorgeven aan iemand anders. Jouw bankinformatie deel je niet met andere personen, want dan kunnen zij bij al jouw bankgegevens. Dat doe je niet. Een bank is een betrouwbare bron. Bij de ABN AMRO is bij digitaal ondertekenen het gebruik van iDIN verplicht, omdat deze methode ervoor zorgt dat de ondertekenaar op een veilige wijze wordt geïdentificeerd en je als hypotheekadviseur en geldverstrekker zeker weet dat de juiste persoon ondertekent. En om het nog een stuk beter te beveiligen, voegt Stiply het ondertekende document en het iDIN-bewijsdocument samen in één verzegeld PDF-bestand.
Bij een digitale handtekening is het dus belangrijk dat de ondertekenaar geïdentificeerd wordt. Dat kan op meerdere manieren, waaronder met iDIN. Maar hoe veilig is deze methode wettelijk gezien? De Europese Unie heeft de eIDAS verordening opgesteld om duidelijkheid te creëren over verschillende wijzen van elektronische identificatie van personen. In deze verordening staat omschreven welke niveaus van elektronische handtekeningen er zijn:
Niveau 1: eenvoudige elektronische handtekening (SES). Meestal vindt er een check plaats via e-mail of een unieke toegangscode per sms.
Niveau 2: geavanceerde elektronische handtekening (AES). Hierbij maak je gebruik van bijvoorbeeld de identificatietool iDIN of een ander middel met een hoge betrouwbaarheid.
Niveau 3: gekwalificeerde elektronische handtekening (QES). Bij deze handtekening wordt de ondertekenaar gekoppeld aan het document via een unieke persoonlijke code die verstrekt wordt door een speciale certificeringsinstantie. De gekwalificeerde elektronische handtekening is nog alleen heel specifiek beschikbaar voor bepaalde beroepsgroepen en nog beperkt voor consumenten.
Kortom: hoe geavanceerder de handtekening, hoe betrouwbaarder het bewijs dat iemand daadwerkelijk de ondertekenaar is. Meer weten over een rechtsgeldige digitale handtekening? Lees verder in deze blog.
iDIN is op dit moment één van meest praktische en veilige authenticatiemethode die er is voor consumenten. De betrouwbaarheid is vele malen beter dan bij SMS of e-mail. Het is dan ook niet voor niets dat brancheorganisaties en adviseurs vrijwel altijd iDIN adviseren. En ook onze ervaring is dat gebruikers bij documenten uit een hypotheekproces kiezen voor iDIN. Ons advies is wel om je vooraf altijd te laten adviseren door een jurist of brancheorganisatie. Onze rol is software leveren die compliant is voor hoe de gebruiker het wil gebruiken, als gebruiker bepaal jij zelf welke methode je toepast. Natuurlijk houdt Stiply alle ontwikkelingen in de gaten; zodra er nieuwe ontwikkelingen beschikbaar zijn, gaan we daarmee direct aan de slag!
Stiply biedt als één van de weinige softwarepartijen een digitale ondertekenoplossing met iDIN. Bij Stiply vinden we het namelijk belangrijk dat we zekerheid kunnen bieden en dat hypotheekadviseurs kunnen rekenen op een compliance werkwijze. Wil je meer lezen over waarom ABN AMRO alleen digitale handtekeningen accepteert die met Stiply zijn gezet, of waarom de Nationale Hypotheekbond de digitale ondertekenoplossing van Stiply heeft geïntegreerd in Elements en PortefeuilleSignalen? Bekijk dan onze klantverhalen.
Wil je meer weten over de digitale handtekening? Download dan de ultieme ‘digitaal ondertekenen gids voor hypotheekadviseurs’ of bekijk de webinar en leer alles wat je moet weten over de digitale handtekening. Zoals hoe het zit met rechtsgeldigheid, veiligheid, hoe je de juiste software kiest en hoe je de digitale handtekening succesvol implementeert.
3 min read
Administratie: de meeste bedrijven zijn er veel tijd aan kwijt, terwijl die waardevolle tijd beter besteed kan worden aan andere werkzaamheden. Zo...
4 min read
Een overeenkomst opstellen, uitprinten, versturen naar de kandidaat, wachten op de ondertekende versie om deze vervolgens te scannen en te archiveren...
3 min read
Werkgeverschap is in de afgelopen jaren flink veranderd. Mede door de mogelijkheid om remote te werken, maar ook het aanhoudende personeelstekort...