De gebruiksvriendelijkste ondertekenoplossing van de Benelux

Sluit je ook aan bij de meer dan 1000 bedrijven die met Stiply werken!

 

Stiply_digitale_handtekening_Trustpilot_reviews

    Meer weten over Stiply?

    Bekijk gratis ons webinar over digitaal ondertekenen en Stiply!

    Bekijk het on demand webinar

      Digitale handtekening zetten met Stiply

      In dit artikel leggen wij alles uit over het digitaal ondertekenen in Stiply en de authenticatiemethodes die gebruikt worden.

      Hoe onderteken je digitaal met Stiply?

      Je staat op punt om een document met een digitale handtekening te tekenen met Stiply. Je zult een paar stappen moeten doorlopen om dit succesvol af te ronden. Op deze pagina lopen we je door het proces heen.

      Een ondertekenverzoek begint altijd met het ontvangen van een e-mail met een ondertekenlink dan wel in de applicatie waarin je Stiply gebruikt. Dit ziet er als volgend uit (het kan zijn dat dit bericht eruit ziet in de stijl van de organisatie die jou dit document digitaal laat ondertekenen):


      Digitaal ondertekenverzoek via de mail

      Na het klikken op “Document bekijken en ondertekenen” word je doorverwezen naar de Stiply ondertekenapplicatie.

       

      Krijg je een verificatie scherm? Klik dan hier. Anders kun je doorlezen.

       

      Je zit nu in het ondertekenscherm. Hier kun je het document ondertekenen met Stiply.

      Digitale handtekening zetten op een document

      Rechts bovenin zijn 3 knoppen.

      Beginnen met digitaal ondertekenen

      Beginnen: door deze knop te gebruiken loop je chronologisch door het document langs alle velden die jij moet ondertekenen/invullen.

      Document downloaden

      Downloaden: met deze knop kun je een kopie van het brondocument downloaden voor je eigen administratie.

      Digitaal ondertekenverzoek doorsturen

      Doorsturen: heb jij wel het ondertekenverzoek ontvangen maar is er iemand anders (digitaal) tekeningsbevoegd? Dan kun je met deze knop het ondertekenverzoek doorsturen naar een ander e-mailadres.

       

      Als je op de knop klikt kun je een ander e-mailadres invoeren, eventueel een andere telefoonnummer (als er met SMS geverifieerd moet worden), een bericht voor de nieuwe ondertekenaar en of de nieuwe ondertekenaar de digitaal ondertekende documenten alsnog wel of niet wilt ontvangen.

      Digitaal ondertekenen doorsturen naar een tekenbevoegde

      Nu gaan we over op de ondertekenvelden. Deze zullen wij hieronder 1 voor 1 toelichten:

       

      Datumveld: Hier kun je handmatig een datum invullen. Dit moet zijn zoals dit voorbeeld: 01-01-2022. Door te klikken op het veld opent er een kalender. In deze kalender kun je de juiste aanklikken zodat je dit niet handmatig hoeft in te voeren.

      Selecteer een datum bij digitaal ondertekenen

      Tekstveld: Hier kun je vrij in typen.

      Voeg tekst toe aan digitaal ondertekenen

      Handtekeningveld: Hier kun jij je de digitale handtekening plaatsen. Dit doe je door te klikken op het veld.

      Digitale handtekening plaatsen op een document

      In dit scherm kun je een handtekening aanmaken. In Stiply kunnen wij 3 opties (het kan zijn dat de aanbieder van het ondertekenverzoek dit gelimiteerd heeft naar 1 of 2 opties):

       

      Krabbel: Je kunt met je muis of vinger (als je een touchscreen hebt) een handtekening maken.

       

      Typen: je kan je naam typen als handtekening.

       

      Upload: Je kunt een afbeelding uploaden als handtekening. Wij adviseren een .png bestand hiervoor te gebruiken.

      De digitale handtekening maken

      Paraafveld: Hier kun paraferen. Hier heb je de zelfde opties als bij een handtekeningveld.

      Paraaf zetten bij digitaal ondertekenen

      Checkbox: Deze kun je aan of uit vinken.

      Checkbox bij digitaal ondertekenen

      Radiobutton: Dit zijn optieknoppen die aan elkaar gelinkt zijn. Dit betekent dat je uit 1 van de bolletje kan kiezen. Door deze aan te klikken maak je een keuze.

      Radiobutton bij digitaal ondertekenen

      Alles ingevuld? Dan krijg je onderin de het veld om je naam in te vullen en akkoord te gaan. Als er algemene voorwaarden of andere bijlage van toepassing zijn zul je hier ook op dit moment akkoord mee moeten gaan.

      Bevestiging bij de digitale handtekening

      Na het klikken op “akkoord” krijg je een successcherm of word je doorwezen naar de applicatie waarin je digitaal ondertekend hebt. Als laatste stap krijg je nog een kopie van het ondertekende document zodra alle ondertekenaars getekend hebben. Dit kan soms een paar minuten duren.

       

      Heb je niks ontvangen? Neem dan contact op met de verzender van het ondertekenverzoek.

      digitale handtekening succesvol geplaatst

       

       

      Hoe werkt SMS verificatie?

      Je gaat voor het ondertekenen moeten verifiëren dat jij de persoon bent die moet ondertekenen. De partij voor wie dit ondertekend moet worden heeft gekozen voor SMS identificatie.

       

      Je krijgt het volgende scherm te zien:

      SMS authenticatie bij de digitale handtekening

      Na het klikken op “Stuur mij de code per SMS” zal er een code verstuurd worden naar je mobiele nummer.

      SMS authenticatie bij digitaal ondertekenen

      Krijg je geen SMS bericht binnen? Dan zijn er een paar stappen die je kan nemen.

       

      1. Controleer of je een goede verbinding hebt. Ga eventueel buiten staan of in een andere ruimte in het pand.
      2. Zet je telefoon op vliegtuigstand voor 1 minuut. Schakel dit daarna weer uit.
      3. Schakel de telefoon uit en opnieuw weer aan.
      4. Nog steeds geen SMS? Neem contact op met de verzender van het ondertekenverzoeken.

       

      Na het verifiëren kun je doorgaan aan het proces. Moest je dit doen voor het ondertekenen? Klik dan hier. Deed je dit na het ondertekenen? Klik dan hier.

      Hoe werkt iDIN verificatie?

      Als je gaat verifiëren met iDIN krijg je eerst het volgende scherm te zien:

      Authenticatie via IDIN bij digitaal ondertekenen

      Hier kun je de bank kiezen waar jij je rekening hebt. Staat je bank er niet tussen? Dan kun je iDIN niet gebruiken. Neem in dit geval contact op met de verzender van het ondertekenverzoek.

       

      Na het kiezen van je bank word je doorverwezen naar de bankomgeving. Hier zul je moeten inloggen om te kunnen verifiëren. Na het succesvol inloggen zul je akkoord moeten geven op het delen van bepaalde NAW gegevens met Stiply. Na het geven van een akkoord word je teruggestuurd naar het successcherm of de applicatie waarin je Stiply gebruikt.

      Inloggen bij de bank voor IDIN en authenticatie digitale handtekening

      Hoe werkt het afgeven van een incassomachtiging?

      Je gaat een incassomachtiging afgeven. Hiervoor zul je in moeten loggen bij de bank. In het beginscherm kies je de bank waar jij of het bedrijf waar je voor werkt is aangesloten. Staat je bank er niet tussen? Dan zijn ze niet aangesloten op dit netwerk en kun je geen digitale incassomachtiging afgeven. Neem in de geval contact op met de verzender van het ondertekenverzoek.

      Afgeven incassomachtiging bij digitale handtekening

      Na het kiezen van de juiste bank word je doorverwezen naar het bankportaal. Hier zul je moeten inloggen en akkoord gaan met machtiging.

      Inloggen voor incassomachtiging bij digitale handtekening

      Na het akkoord gaan word je weer doorverwezen naar een successcherm in Stiply of de applicatie waarin in je Stiply gebruikt.

      Hoe werkt PiM?

      Wanneer je gaat identificeren met PiM zie je eerst het volgende scherm:

      Identificatie via de PiM app bij digitaal ondertekenen

      Nu krijg je een QR code te zien. Deze kun je scannen met de PiM app.

      Scan code bij digitaal ondertekenen met PiM

      Na het scannen vraagt de PiM app of je met Stiply wilt verifiëren. Hierna word nogmaals om een bevestiging gevraag en welke gegevens er gedeeld worden. Na het bevestigen krijg je een successcherm in de PiM en Stiply apps.