3 min read
Alles wat je moet weten over het ondertekenen van offertes en overeenkomsten
In het zakelijke landschap vormen offertes en overeenkomsten de basis van elke samenwerking. Of het nu gaat om een nieuwe klant of het formaliseren...
Wil je eventuele discussies over een digitaal ondertekend document voorkomen? Weet dan dat het belangrijk is dat jij, als verzender van het document, de ondertekenaar hebt geïdentificeerd. Want dat bepaalt uiteindelijk of een handtekening rechtsgeldig is. In principe is een digitale handtekening altijd rechtsgeldig, mits je de juiste identificatiemethode gebruikt. In dit blogartikel lees je meer over de elektronische handtekening en passende identificatiemethodes, om mogelijke meningsverschillen hierover te voorkomen.
We maken in dit blogartikel een onderscheid tussen de gewone digitale handtekening en de gekwalificeerde handtekening:
Beide versies zijn net zo rechtsgeldig als de 'gewone’ handtekening met inkt (gelet op de inhoud en het doel van het te ondertekenen document). Zolang je maar zeker weet wie het document heeft ondertekend (authenticatie) en dat er ondertussen geen wijzigingen zijn aangebracht in het document (documentintegriteit).
Om van een digitale handtekening een rechtsgeldige handtekening te maken, zijn twee aspecten van belang, namelijk:
1. Documentintegriteit
De vraag is: hoe weet je of het document nog origineel is? Er zijn twee methodes om dat te controleren. De eenvoudige methode geeft het document een specifieke hash-code mee. Deze code verandert niet, tenzij je wijzigingen aanbrengt in het document. Dan verandert de hash-code wél en gaat de integriteit van het document verloren. De geavanceerde methode werkt met een elektronische zegel, die automatisch checkt of het document integer is.
2. Controle van identiteit (authenticatie)
Het belangrijkste aspect van een rechtsgeldige elektronische handtekening is authenticatie. Maar hoe controleer je de identiteit van de ondertekenaar? Simpel, kies in jouw ondertekenoplossing de juiste identificatiemethode. De correcte methode is afhankelijk van het type document dat getekend moet worden. iDIN wordt bijvoorbeeld veel gebruikt voor geavanceerde elektronische handtekeningen.
Het is goed om te weten dat er sprake is van shared responsibility. Tenminste, zo zien wij dat bij Stiply.. De leverancier van jouw digitale ondertekenoplossing heeft de verantwoordelijkheid om te zorgen voor voldoende identificatiemethodes en jij als verzender van het document moet daaruit de juiste kiezen. De methodes verschillen namelijk in authenticatieniveau:
Het prettige is: als verzender bepaal je zelf de identificatiemethode en de ondertekenaar moet deze toepassen. Twijfel je welk niveau passend is voor jouw document? Kies dan voor iDIN. Dat zijn de krachtigste en meest gebruiksvriendelijke authenticatiemethodes.
Is een digitale handtekening rechtsgeldig? Ja, mét toepassing van de juiste identificatiemethode is een elektronische handtekening net zo rechtsgeldig als de ‘natte’ handtekening op papier. Dat is zelfs zo vastgelegd in de wet (artikel 3:15a BW):
"Een elektronische handtekening heeft dezelfde rechtsgevolgen als een handgeschreven handtekening, indien de methode die daarbij is gebruikt voor authenticatie voldoende betrouwbaar is, gelet op het doel waarvoor de elektronische gegevens werden gebruikt en op alle overige omstandigheden van het geval."
Ondanks de rechtsgeldigheid, is het dus wel aanbevolen om je documentintegriteit en authenticatie op orde te hebben.
Hoeveel tijd en geld kan jouw organisatie besparen door documenten digitaal te ondertekenen? Bereken het snel en eenvoudig met onze calculator. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van Stiply voor jouw organisatie? We helpen je graag verder. Bel 085 7929 200 of mail naar support@stiply.nl.
3 min read
In het zakelijke landschap vormen offertes en overeenkomsten de basis van elke samenwerking. Of het nu gaat om een nieuwe klant of het formaliseren...
4 min read
Het ondertekenen van een arbeidsovereenkomst lijkt een eenvoudige handeling, maar er komt meer bij kijken dan je zou denken. Of je nu een werkgever...
3 min read
Administratie: de meeste bedrijven zijn er veel tijd aan kwijt, terwijl die waardevolle tijd beter besteed kan worden aan andere werkzaamheden. Zo...