De gebruiksvriendelijkste ondertekenoplossing van de Benelux

Sluit je ook aan bij de meer dan 1000 bedrijven die met Stiply werken!

Krijg een impressie met dit ⭐️webinar⭐️

    2 min read

    Is een digitale handtekening rechtsgeldig? De identificatieplicht van de werkgever

    Featured Image

    Wil je eventuele discussies over een digitaal ondertekend document voorkomen? Weet dan dat het belangrijk is dat jij, als verzender van het document, de ondertekenaar hebt geïdentificeerd. Want dat bepaalt uiteindelijk of een handtekening rechtsgeldig is. In principe is een digitale handtekening altijd rechtsgeldig, mits je de juiste identificatiemethode gebruikt. In dit blogartikel lees je meer over de elektronische handtekening en passende identificatiemethodes, om mogelijke meningsverschillen hierover te voorkomen.

     

    De gewone en geavanceerde elektronische handtekening

    We maken in dit blogartikel een onderscheid tussen de gewone digitale handtekening en de gekwalificeerde handtekening:  

    • Gewone elektronische handtekening: denk aan de ‘natte’ handtekening (op papier) die is ingescand. 
    • Geavanceerde elektronische handtekening: er heeft een aanvullende identiteitscontrole plaats gevonden en deze handtekening is gecertificeerd, doordat een digitale code is toegevoegd aan het bericht.  

    Beide versies zijn net zo rechtsgeldig als de 'gewone’ handtekening met inkt (gelet op de inhoud en het doel van het te ondertekenen document). Zolang je maar zeker weet wie het document heeft ondertekend (authenticatie) en dat er ondertussen geen wijzigingen zijn aangebracht in het document (documentintegriteit).  

    De rechtsgeldigheid van een elektronische handtekening

    Om van een digitale handtekening een rechtsgeldige handtekening te maken, zijn twee aspecten van belang, namelijk: 

    1. Documentintegriteit

    De vraag is: hoe weet je of het document nog origineel is? Er zijn twee methodes om dat te controleren. De eenvoudige methode geeft het document een specifieke hash-code mee. Deze code verandert niet, tenzij je wijzigingen aanbrengt in het document. Dan verandert de hash-code wél en gaat de integriteit van het document verloren. De geavanceerde methode werkt met een elektronische zegel, die automatisch checkt of het document integer is. 

    2. Controle van identiteit (authenticatie)

    Het belangrijkste aspect van een rechtsgeldige elektronische handtekening is authenticatie. Maar hoe controleer je de identiteit van de ondertekenaar? Simpel, kies in jouw ondertekenoplossing de juiste identificatiemethode. De correcte methode is afhankelijk van het type document dat getekend moet worden. iDIN wordt bijvoorbeeld veel gebruikt voor geavanceerde elektronische handtekeningen.

    Shared responsibility en de authenticatieniveaus voor jouw digitale handtekening 

    Het is goed om te weten dat er sprake is van shared responsibility. Tenminste, zo zien wij dat bij Stiply.. De leverancier van jouw digitale ondertekenoplossing heeft de verantwoordelijkheid om te zorgen voor voldoende identificatiemethodes en jij als verzender van het document moet daaruit de juiste kiezen. De methodes verschillen namelijk in authenticatieniveau:

    • E-mail - laag;
    • SMS - laag;
    • PiM (Persoonlijke identiteit Manager) - substantieel;
    • Incassomachtiging - substantieel;
    • iDIN (iDentificeren INloggen) - substantieel.

    Het prettige is: als verzender bepaal je zelf de identificatiemethode en de ondertekenaar moet deze toepassen. Twijfel je welk niveau passend is voor jouw document? Kies dan voor PiM of iDIN. Dat zijn de krachtigste en meest gebruiksvriendelijke authenticatiemethodes. 

    Identificatie bepaalt rechtsgeldigheid van elektronische handtekening

    Is een digitale handtekening rechtsgeldig? Ja, mét toepassing van de juiste identificatiemethode is een elektronische handtekening net zo rechtsgeldig als de ‘natte’ handtekening op papier. Dat is zelfs zo vastgelegd in de wet (artikel 3:15a BW):

    "Een elektronische handtekening heeft dezelfde rechtsgevolgen als een handgeschreven handtekening, indien de methode die daarbij is gebruikt voor authenticatie voldoende betrouwbaar is, gelet op het doel waarvoor de elektronische gegevens werden gebruikt en op alle overige omstandigheden van het geval."

    Ondanks de rechtsgeldigheid, is het dus wel aanbevolen om je documentintegriteit en authenticatie op orde te hebben. 

    Bereken wat jij kunt besparen met onze handige calculator

    Hoeveel tijd en geld kan jouw organisatie besparen door documenten digitaal te ondertekenen? Bereken het snel en eenvoudig met onze calculator. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van Stiply voor jouw organisatie? We helpen je graag verder. Bel 085 7929 200 of mail naar support@stiply.nl.

    Besparingscalculator digitaal ondertekenen
    1 min read

    Wij mogen bijna onze nieuwe huisstijl uitpakken

    Het moment van lanceren van de nieuwe huisstijl is bijna aangebroken en het voelt als een cadeautje wat we mogen...

    2 min read

    Nieuw en gratis voor gebruikers: Stiply for Word

    Nieuw binnen Stiply is de gratis add-in voor Microsoft Word, genaamd Stiply for Word. Hierdoor kunnen documenten vanuit...

    1 min read

    Stiply trekt binnenkort een nieuw jasje aan… Waarom eigenlijk?

    Binnenkort krijgen Stiply en haar zusterbedrijven een nieuwe huisstijl en wij kunnen haast niet wachten om onze nieuwe...